Powitanie

Wszystkie zagadnienia związane ze stworzeniem poprawnej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - omówienie SIWZ
PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 05 paź 2006, 7:52

To forum ma służyć wymianie doświadczeń i rozwiązywaniu problemów związanych z napisaniem dobrej SIWZ. Jakie szczegółowe elementy i zapisy powinna zawierać SIWZ aby zawierała wszystko to co potrzebne do udzielenia zamówienia i obrony interesów zamawiającego? Jak przygotować SIWZ aby przeszła szybko etap uzgodnień z instytucjami weryfikującymi SIWZ przy zamówieniach współfinansowanych przez Fundusze Europejskie? Te i inne tematy związane z SIWZ będą tu poruszane, a więc zapraszamy do dyskusji.

archie
Posty: 163
Rejestracja: 03 paź 2006, 18:36

Post autor: archie » 05 paź 2006, 21:34

A więc znowu ja zacznę. Jednym z najważniejszych elementów SIWZ są kryteria oceny ofert. W wielu wypadkach ustanawiane jest tylko kryterium ceny. Dlaczego tak jest? Przecież ustawa zachęca wręcz do wpisywania różnych, obok ceny kryteriów oceny ofert, bo zamawiający ma wybrać ofertę najkorzystniejszą, a niekoniecznie najtańszą. Zamawiane dostawy, usługi i roboty budowlane można przecież ocenić nie tylko przez pryzmat ceny. Jak to jest u innych zamawiających? Czy nie boicie się tworzyć różnych kryteriów?

A tak na marginesie, dlaczego prawie nikt się nie wypowiada na forum?

Izabel
Posty: 7
Rejestracja: 23 kwie 2007, 9:32

Post autor: Izabel » 26 kwie 2007, 9:21

archie;417 pisze:Jednym z najważniejszych elementów SIWZ są kryteria oceny ofert. W wielu wypadkach ustanawiane jest tylko kryterium ceny. Dlaczego tak jest? Przecież ustawa zachęca wręcz do wpisywania różnych, obok ceny kryteriów oceny ofert, bo zamawiający ma wybrać ofertę najkorzystniejszą, a niekoniecznie najtańszą. Zamawiane dostawy, usługi i roboty budowlane można przecież ocenić nie tylko przez pryzmat ceny. Jak to jest u innych zamawiających? Czy nie boicie się tworzyć różnych kryteriów?
To prawda ustawa dopuszcza stosowanie różnych kryteriów w tym kryterium jakości ale jak takie kryteria zmierzyć?
Wykonawcy muszą wiedzieć w jaki sposób mają przygotować ofertę aby miec większe szanse na uzyskanie zamówienia.
Jak opisać np. jakość żeby nie narazic się na zarzut?
Z własnego doświdczenia wiem, że właśnie cena jest najlepszym i najmniej problemowym sposobem oceny ofert zarówno podczas postępowania jak i w czasie kontrol. Dlatego też większość zamawiających woli wstawić tylko cene i mieć problem z głowy niż zeby potem pisać wyjaśnienia. Tak jest u nas :)

PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 26 kwie 2007, 9:51

Tak, wiem jak to jest. Chętnie zamawiający wybierają tylko cenę, ale właśnie to pozorne ułatwienie może się okazać zgubne. Co z tego, że uda się kupić tani towar, skoro szybko się zepsuje albo będzie miał właśnie gorszą jakość niż jest potrzebna do jego działania. Potem szybko trzeba będzie zamawiać nową dostawę i dopiero posypią się gromy na radzie gminy (bądź innym organie kontrolnym), że wydano publiczne pieniądze na darmo. Wiem, że obawiamy się często zarzutu niewłaściwego, naruszającego uczciwą konkurencję, wyboru kryteriów oceny ofert. Moim zdaniem warto jednak zaryzykować, zastanowić się jak sformułować kryterium i dać czasem coś więcej niż cena.

Izabel
Posty: 7
Rejestracja: 23 kwie 2007, 9:32

Post autor: Izabel » 26 kwie 2007, 10:46

To wtedy tak należy opisać przedmiot zamówienia aby wyeliminować pozornie tanie towary. Istnieje możliwość przedstawienia takich wymagań minimalnych, które nie ukierunkowały by nas na konkretny towar a zabezpieczyły przed bublami.

PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 26 kwie 2007, 11:03

Oczywiście, że można. Tym niemniej sądzę, że takie kryteria oceny ofert jak koszty eksploatacji czy serwis (warunki gwarancji) mogą nam dać jeszcze ciekawsze oferty dobrych wykonawców. Co do jakości jako kryterium, to jeśli poprawnie je opiszemy też może nam dać lepszy towar niż to minimum z opisu przedmiotu zamówienia.

Izabel
Posty: 7
Rejestracja: 23 kwie 2007, 9:32

Post autor: Izabel » 26 kwie 2007, 20:13

PiotrW;1495 pisze: Co do jakości jako kryterium, to jeśli poprawnie je opiszemy też może nam dać lepszy towar niż to minimum z opisu przedmiotu zamówienia.
Tylko, że schody rozpoczynają się w momencie opisu jakości.
Nigdzie nie znalazłam dobrze opisanego kryterium. A szkoda. Są zamówienia gdzie aż się prosi o zastosowanie jakości do oceny np. zakup piór wiecznych czy tym podobnych podarków. Wyeliminowało by to wiele podróbek.

PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 27 kwie 2007, 13:22

No właśnie, niestety rzadko spotyka się to kryterium ,a jeszcze rzadziej dobrze opisane. Może ktoś z użytkowników forum mógłby podzielić się w jaki sposób opisywał kryterium jakości, jeżeli stosował takie ostatnio w swoim postępowaniu?

LechS
Posty: 1
Rejestracja: 08 maja 2007, 22:28

Post autor: LechS » 10 maja 2007, 19:49

W zasadzie nie zawsze można powiedzieć, że kierowanie się jedynym kryterium wyboru korzystniejszej oferty poprzez najniższą cenę prowadzi do wyławiania wykonawców oferujących gorszy towar. Wszystko tak naprawdę zależy od właściwego opisu przedmiotu zamówienia, przy czym często okazuje się, że konieczna jest pomoc osoby, która ma konkretne pojęcie branżowe. Jest to rzecz istotna najczęściej przy zamówieniu na dostawę i montaż np. urządzeń elektronicznych, lub komputerów, których konieczne minimalne parametry w opisie przedmiotu zamówienia potrafi wymienić jedynie osoba mająca pojęcie o tego typu sprzęcie. W tym przypadku tego typu doradztwo może mieć miejsce jedynie przy pomocy osoby nie związanej w żaden sposób z firmą mającą ewentualnie składać ofertę w naszym przetargu.
Przykładowo: czy jakiemuś zamawiającemu mówią coś pojęcia "częstotliwość szyny FSB" lub "impedancja maksymalna" ? Z pewnością wymaga to jakiegoś wkładu nauki branżowej z jego strony, a kto ma czas na wertowanie książek o elektronice?
Zgadzam się co do kryterium jakości, jednak należy zdać sobie sprawę, że w przypadku jakości porównywalnej dla dwóch lub kilku wykonawców w grę będzie wchodzić kryterium ceny najniższej, ponieważ każdy oferent gotów będzie oprotestować wynik przetargu, w którym jego firmę/wyrób/usługę uznano za gorsze jakościowo.

PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 14 maja 2007, 17:37

LechS;1591 pisze: Przykładowo: czy jakiemuś zamawiającemu mówią coś pojęcia "częstotliwość szyny FSB" lub "impedancja maksymalna" ?
No właśnie, czy w Państwa komisjach przetargowych zawsze są osoby, które ze względu na swoją wiedzę potrafią poprawnie ocenić oferty? Czy może korzystacie z opinii „biegłych” gdy trzeba czyli odpowiednich pracowników urzędu? Kto decyduje o wyborze kryteriów oceny ofert w konkretnych przetargach. Czy ma na to wpływ fachowiec np. od „szyn FSB”?

archie
Posty: 163
Rejestracja: 03 paź 2006, 18:36

Post autor: archie » 14 maja 2007, 20:42

Gdzieś czytałem, jak ktoś radził aby w komisji przetargowej zasiadał przedstawiciel księgowości, że niby on będzie w stanie najlepiej ocenić część finansową oferty. Myślę, że to przesada. Jeżeli akurat o finansową część oferty chodzi to doświadczeni nie-finansiści też mogą dobrze ocenić ofertę, a księgowego w razie potrzeby zawsze można o coś zapytać. Co do bardziej fachowych tematów z pewnością ktoś znający się na rzeczy powinien w komisji być.

PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 15 maja 2007, 18:23

Chyba nawet „przedstawiciel księgowości” nie miałby czasu na pracę w komisji, a przynajmniej broniłby się przed tym rękami i nogami. Sądzę, że w razie przetargu szczególnie skomplikowanego dokooptowani powinni być ci, którzy, ocenią część techniczną oferty.

ODPOWIEDZ